System kontroli dostępu — zalety wykorzystania w firmie
Bezpieczeństwo firmy to priorytet. Pomyśl tylko, jakie
zagrożenia czyhają na Twoją działalność z niemal każdej strony. Na
przykład wtedy, gdy przechowujesz poufne informacje, na wyposażeniu
znajduje się cenny sprzęt, a na zapleczu przetrzymujesz gotówkę.
Warto wówczas ograniczyć dostęp osobom postronnym do pewnych
miejsc. Pozbaw ich możliwości wejścia do danego pomieszczenia,
montując systemy kontroli dostępu.
Czym jest system kontroli dostępu
System kontroli dostępu, jak sama nazwa wskazuje, umożliwia
ograniczenie dostępu do poszczególnych pomieszczeń, przez określone
osoby i w określonym czasie. Zwykle montuje się w tym celu w
drzwiach zamki elektroniczne, których otwarcie możliwe jest poprzez
panel kontrolny. Może nim być na przykład czytnik kart
zbliżeniowych, klawiatura na kod, czytnik odcisku palca lub skaner
siatkówki. Co więcej, dobry system kontroli dostępu umożliwia
konfigurację w oparciu o wiele różnych reguł, w tym, chociażby o
konkretne godziny, w których dostęp do pomieszczenia dla danej
osoby jest możliwy.
Na system kontroli dostępu składają się zamki elektryczne,
centrala sterująca i serwer przechowujący dane i uprawnienia, a
także umożliwiający monitorowanie w czasie rzeczywistym kontrolę
wszystkich zamków.
W jakim celu przedsiębiorstwo korzysta z systemu kontroli
dostępu
Firmy decydują się na instalację systemu kontroli dostępu z
kilku powodów. Najczęściej jednak robią to dlatego, że nie chcą,
aby wszyscy pracownicy mieli dostęp do każdego pomieszczenia w
firmie. Ponadto, nie chcą, aby osoby z zewnątrz (goście i intruzi)
mogły swobodnie przemieszczać się po całym budynku. Choć z takiego
systemu korzysta wiele obiektów użyteczności publicznych,
administracji rządowej i lokalnej, a także edukacyjnych czy
kulturalnych, to duże korzyści przynosi on właśnie
przedsiębiorstwom. Zarówno tym małym, jak i tym dużym. Jakich?
Zalety systemów kontroli dostępu
Montaż systemów kontroli dostępu może przynieść firmie
wiele korzyści. Chociaż jest ściśle związany z
podniesieniem poziomu bezpieczeństwa, to jednocześnie zwiększa
komfort użytkowania budynku i zmniejsza obciążenia finansowe
związane z koniecznością wynajmowania lub zatrudniania pracowników
ochrony. System kontroli dostępu przynosi też firmom
korzyści ekonomiczne i zapobiega wyciekowi wrażliwych
danych. W jaki sposób robi to wszystko?
Zaleta nr 1 – Większe bezpieczeństwo
Podstawową zaletą systemu kontroli dostępu jest znaczne
podniesienie poziomu bezpieczeństwa w firmie, ale wraz z
nim, wiążą się poszczególne korzyści:
- ograniczenie dostępu — przydzielasz dostęp tylko upoważnionym
osobom, dbając, aby osoby z zewnątrz nie mogły dostać się na teren
Twojej firmy; - kontrola dostępu — możesz dokładnie śledzić, kto wchodzi i
wychodzi z budynku czy danego pomieszczenia. Dzięki przypisanym do
kart zbliżeniowych lub tokenów indywidualnym kodom dokładnie wiesz,
kto i kiedy przebywał w określonych miejscach; - zmniejszasz liczbę kradzieży — ograniczając dostęp osobom
postronnym, łatwo jest chronić mienie swojej firmy, w tym kosztowny
sprzęt czy produkty, które wytwarzasz lub magazynujesz; - zmniejszasz ryzyko wycieku wrażliwych danych — dane
pracowników, klientów, poufne informacje o firmie przechowywane w
fizycznych archiwach lub na serwerach w zamkniętych pomieszczeniach
są bezpieczniejsze; - ograniczasz potencjalne wypadki — zmniejszając dostęp do
pomieszczeń, w których znajdują się niebezpieczne środki lub
urządzenia, ograniczasz ilość potencjalnych wypadków.
Zaleta nr 2 – Komfort dzięki systemowi kontroli dostępu
Nowoczesny
system kontroli dostępu to nie tylko większe bezpieczeństwo,
ale też większy komfort. Dzięki instalacji systemów kontroli
dostępu w Twojej firmie, możesz:
- ułatwić dostęp pracownikom — możesz autoryzować dostęp do
wybranych pomieszczeń w określonym przedziale czasowym dla
wybranych osób. Wystarczy, że będą znały PIN lub posiadały kartę
zbliżeniową, aby weszły do środka, nie czekając na kontrolę przez
portiera, pracownika ochrony czy spóźnialskiego kolegę. - pozbyć się tradycyjnych kluczy i oszczędzać pieniądze —
metalowe klucze łatwo zgubić, poza tym takie zamki wymagają
serwisowania przez ślusarzy. Nie potrzebujesz też zatrudniać
portiera, który będzie wydawać klucze uprawnionym osobom.
Zaleta nr 3 – oszczędzasz czas i pieniądze
Instalacja systemów kontroli dostępu to nie tylko
podniesienie poziomu bezpieczeństwa i zwiększenie komfortu
użytkownikom budynku, ale też wymierne oszczędności
finansowane. Dzięki likwidacji tradycyjnych zamków i
kluczy pozbywasz się wydatków ponoszonych na serwis ślusarski,
portiera, czy pracownika ochrony fizycznej.
System kontroli dostępu — zalety, które warto wykorzystać
Zarządzanie dostępem do określonych lokalizacji na terenie firmy
za pomocą systemu kontroli dostępu niesie wiele korzyści. Dokładny
monitoring wejść i wyjść z określonych stref pozwala kontrolować
przemieszczające się po budynku osoby, a tym samym zapewnić
bezpieczeństwo. Nie sposób nie dostrzec zalet z ograniczenia
dostępu do budynku, dostępu do poufnych danych, czy niebezpiecznych
pomieszczeń. Nie sposób także nie zauważyć korzyści płynących z
likwidacji kluczy mechanicznych i przydzielania praw dostępu
pracownikom do przebywania w konkretnych miejscach i czasie.
Dlatego, jeśli jeszcze nie masz w swojej firmie
zainstalowanego systemu kontroli dostępu, zamów go
teraz.